Solidaritetsaften med Palæstina

Lørdag den 24. november sætter et arrangement i Ahornhallen fokus på situationen i Palæstina.

Anledningen er, at det ugen efter, nærmere betegnet den 29. november, er FN’s internationale mærkedag for solidaritet med det palæstinensiske folk.

Aftenen bliver en hyggelig sammenkomst for både palæstinensere og danskere, hvor der vil være buffet arrangeret af en palæstinensisk gruppe kvinder. Der vil, foruden lejlighed til en god snak hen over bordene, også være talere.

En af talerne er Mofid Hadrous, der er palæstinenser bosiddende her i Ringsted og medlem af Demokratisk Palæstinensisk Forbund.

De andre talere er Enhedslistens folketingskandidat Linda Havana Hansen og byrådsmedlem Henrik Kjær, ligeledes Enhedslisten. Ikke mindst Henrik Kjær har blikket på den lokale vinkel.

– Situationen omkring Palæstina er fortsat uløst og den israelske undertrykkelse af det palæstinensiske folk fortsætter, siger Henrik Kjær. – Vi har alle et ansvar for at løse konflikten i Mellemøsten. Det gælder også her i Ringsted. Vi kan sige højt, at det er Israels massive undertrykkelse, der er hovedårsagen til konflikten. At det er ulovlige bosættelser, etnisk udrensning og opførelse af den ulovlige mur, der er hovedårsagen til konflikten og undertrykkelsen af det palæstinensiske folk.

– Vi mener også at Ringsted kommune har et ansvar. Derfor har Enhedslisten foreslået – og faktisk fået vedtaget – at Ringsted kommune ikke skal handle med firmaer, der ikke overholder internationale konventioner. Det betyder, at vi ikke vil have, at firmaer, der handler med Israel og de besatte områder, også arbejder i Ringsted kommune. På den måde er vi med til at forstærke kampen mod den israelske undertrykkels.

FN’s erklærede allerede i 1977 den 29. november for den internationale dag for solidaritet med det palæstinensiske folk. Arrangementet 24. november skal minde os alle om, at spørgsmålet om Palæstina stadig er uløst. Det bliver der helt sikkert fokus på denne aften i Ahornhallen.

Arrangør er Enhedslisten i Ringsted.

Solidaritetsaftenen er lørdag den 24. november kl. 18-22 i Ahornhallens Multisal. Det er gratis at deltage, men af hensyn til bespisning er tilmelding nødvendig senest 21. november på SMS til mobil 51 60 10 34 eller på mail til Henrik Kjær på [email protected].