Mit Danmark er blevet fattigere

Carli Hækkerup, opstillet til kommunevalget i 2021 for Enhedslisten.

Måske andre har det som jeg? Sidder med følelsen af, at mit Danmark ikke helt er som det plejer? At mit Danmark er blevet fattigere… fattigere på værdier, på medmenneskelighed, på empati og på omsorg for andre?

At overholde konventioner er pludselig ikke længere en del af vores DNA? At de eneste der tæller, det er etniske danske? At det eneste der tæller er danske værdier, hvad det så efterhånden dækker over?

Hver dag er der historier om syriske flygtninge som ikke er velkommen mere i DK, fordi det er sikkert at rejse til Damaskus? Selv flygtninge som har været aktive i kampen mod Assad og hans diktatoriske styre er det sikkert for at rejse tilbage?

Familier skal skilles ad, fordi de nu voksne sønner ikke kan sendes retur, af frygt for at de vil blive indkaldt til militærtjeneste, men deres forældre kan “sagtens” sendes retur, selvom afslaget for fornyet opholdstilladelse indeholder selvmodsigelser, men den endelig konklusion er, at du kan godt rejse hjem og opbygge dit land?

Unge kvinder som står parat til lige om lidt at tage en videregående uddannelse, får besked om at de skal rejse hjem, det er trygt nok, men dine forældre skal blive da de var forfulgte i Syrien? Hvilken skæbne venter der den unge kvinde, uden netværk, uden kontakter, og som barn af nogle der har gjort oprør mod styret, så meget oprør at det ikke er sikkert at sende dem hjem, men Assads styre vil selvfølgelig ikke røre den unge kvinde og træde hendes rettigheder under fode?

Hvordan endte jeg/vi her? Så jeg/vi bort for mange gange? Tænkte jeg/vi at “det bliver ikke værre end det er nu” og “vi kan godt leve med tingene som de er nu, herregud det kunne være meget værre”.

Og nu ser det så ud som om, at der skal laves aftaler om asylcentre i 3. lande, samt at evt. flygtninge som ved et eller andet mirakel kommer til den danske grænse, skal flyves til de 3. lande som DK kan lave aftaler med, hvor de så skal forblive indtil deres sag er behandlet. Også selvom det ikke er lande der er helt så demokratiske som de kunne være…. virkelig? Er det der vi er? Er det der vi ønsker at være?

Jeg er måske naiv for det er ikke der jeg er, slet ikke! Det er korrekt at man som syrer kun er lovet midlertidig opholdstilladelse indtil forholdene i ens hjemland er sikker at vende hjem til, men er Syrien reelt set det? Sikker at vende hjem til? Sikker for alle? Sikker for nogen?

Der er flere og flere der rejser sig og fortæller om hvorfor de ikke KAN vende tilbage Syrien lige nu, og de får heldigvis taletid i medierne. Der er flere og flere der melder ud at de vil demonstrerer i den by de bor i, for at støtte de syrere de har lært og kende, og som de ved IKKE har en reel mulighed for at vende tilbage som situationen er lige nu, og finder det helt urimeligt at de vil blive presset til enten at rejse tilbage eller sidde i et af de forfærdelige “udrejse centre” her i DK, da regeringen (trods alt) ikke samarbejder med Assads styre….. endnu……

Skal vi gøre det samme her i Ringsted? Vise at vi også siger NEJ TAK til hjemsendelsen så længe det ikke er sikkert? Lave en demonstration hvor vi går på gaden i solidaritet med de mennesker som lige nu frygter for deres liv HVIS de sendes retur til Damaskus.