Hvidvasket grådighed taber mod solidaritet

Lars Løkke og hans venner udelukker virkeligheden totalt. Det viste statsministerens nytårstale. For dem går alt godt. Danske Hvidvask truer ikke velfærdssamfundet.

Mange Borgere i Ringsted kommune oplever bagsiden af den medalje, Løkke aldrig vendte. 2018 bragte afsløringer, hvordan der i årevis er administreret ulovligt på området børnehandicap. Så voldsomt, at vi måtte tilført omkring 35 mio. kr. årligt blot for at følge med underbudgetteringen. Stærke forældre på børneområdet afslørede det. Tak for det. Vi er dog ikke er kommet til bunds i, hvordan det kunne ske. Vi bør have et system så medarbejderne kan reagere på åbenlyse urimeligheder.

Året handlede også om uskyldsrene “kloge kvadratmeter”. Det viste sig at dække over forsøg på at lukke Kulturhuset og Hyldegården uden borgernes viden. Det lykkedes ikke fordi Enhedslisten forlangte åbenhed.

Dampmøllen forblev endnu engang en prestigedrøm. Ikke til at betale for almindelige mennesker og på bekostning af bevaringsværdige bygninger. I dag fortsætter forfaldet, fordi et flertal stirrede sig blinde på et sandslot.

FGU – Forberedende GrundUddannelse – skulle være et gedigent tilbud til de elever, der har det sværest og brug for støtte. Det blev desværre en spareløsning, der langt fra ligner den ildhu og de økonomiske ressourcer, der blev lagt i at få gymnasiet til Ringsted. Det var godt vi fik det. Samme ildhu havde klædt støtten til FGU – ikke mindst fra Socialdemokraterne.

Truslen mod samfundet, som statsministeren dvælede ved i nytårstalen, kommer ikke udefra. Det er grådigheden og finansklassens forsøg på at nedbryde velfærden, fællesskabet og solidariteten indefra, der øger uligheden og skaber fremmedhadet. Fattigdommen stiger under reformernes tryk og i den nære sundhed bliver uligheden tydelig. Heldigvis er det ofte til at gennemskue. Vi gør hvad vi kan imod grådigheden – og derfor bliver vi stadig flere, der arbejder for solidariteten og fællesskabet.

Godt nytår
Henrik Kjær
Jan Jakobsen
Byrådsmedlemmer for Enhedslisten