BYRÅDSSAG: ALMENE BOLIGER

Af Henrik Kjær, byrådsmedlem for Enhedslisten i Ringsted

Det er jo en bemærkelsesværdig sag, der var på byrådsdagsordenen i mandags. Der står i sagen, at revisoren har bemærket at kommunen er i risiko for at miste 400 almene boliger og at afdelingen Sdr. Park er i fare for ikke at kunne fortsætte driften. Fra anden side har vi fået oplyst et dette ikke helt er tilfældet. Men problemer er der.

Problemet er jo opstået som følge af konstruktionsfejl m.v. da den sidste helhedsplan blev lavet. Det er da også erkendt af Landsbyggefonden.

Og Landsbyggefonden har da givet udtryk for at de er villige til at betale. Men det er jo desværre også sådan at Landsbyggefonden ikke har nogen penge.

Og årsagen hertil er, at vi har en statsminister der ikke kan kende forskel på mit og dit. For det er ikke kun fadbamser, underbukser og naturfilm m.m. statsministeren har ladet andre betale. Det er også ghettoplanen han har ladet andre betale. Han har brugt lejernes penge i Landsbyggefonden til at finansiere et tåbelig ghettoplan, desværre bakket op af både Socialdemokraterne, SF og, knap så overraskende Dansk Folkeparti.

Det har betydet at der er mange boligforeninger og igen dermed også mennesker der nu må leve i utryghed omkring deres bolig. Ikke bare mennesker der lever i de såkaldte ghettoer, men også de mange mennesker der lever i boligområder, som nu måske ikke få renoveret den bolig de bor i.

Tusindvis af mennesker bliver kastet ud i usikkerhed. Herunder også de næsten 1000 mennesker, der bor i Sdr. Park – og det blot fordi SF, Socialdemokraterne, Regeringen og DF mener Landsbyggefonden skal betale op i mod 12 mia. kr. til ghettoplanen.