Borgerforslag om foreningshus

Et godt borgerdrevet forslag om et foreningernes hus fik i mandags tilslutning fra et enigt byråd og skal nu behandles i Kultur- og Fritidsudvalget.

Enhedslisten er en varm fortaler for forslaget. – Det er et udtryk for et behov hos mange frivillige organisationer i Ringsted. Nogle har ikke kun brug for et sted at være, men også at kunne opbevare ting, der bruges i arbejdet, sagde Enhedslistens Jan Jakobsen i debatten, og fortsatte med bl.a. at påpege den synergi, der ligger i at foreninger bringes sammen.

– Et frivillighus kan bakke op om frivilligheden. Bedre vilkår skaber mere og bedre frivillighed. Derfor er støtte en nødvendighed. Nu har vi chancen for at gøre noget og vise, at frivillighed kræver støtte, anerkendelse og investering. Vi skal anerkende det store arbejde, der udføres af en bred kreds af borgere hele kommunen rundt. Vi synes forslaget fortjener at blive fulgt op af politisk handling.

– Ringsted kommune kan ikke undvære frivilligheden – vi skal nurse og pleje den, sluttede Jan Jakobsen.