Skal Ringsted station kun være for lokaltrafik?

Mange frygter, at Ringsted bliver sprunget over i fremtiden, når Banedanmark og DSB vil have Lyntogene gennemkørende med 200 km/t, med mere togstøj til følge. Det kan blive virkelighed, hvis vi ikke siger fra, så det kan høres helt ind til Christiansborg.

Enhedslisten har fulgt alle Banedanmarks projekter om kapacitetsforbedringer gennem ti år. De har været resultatløse, fordi Banedanmark ikke fik deres vilje om en vestlig udfletning hen over Ringsted ådal. Man har i stedet brugt mange millioner på hurtigere lyntog, men ikke på at løse problemerne med at togene bliver forsinket, når de skal vente på hinanden. Hvis toget (på papiret) vinder to minutter ved at springe Ringsted over, men tit bliver forsinket på grund af infrastrukturen, så har passagererne mistet mere på gyngerne, end de vandt på karussellen.

Indvielsestoget af den Nye Bane fra Køge Nord

Banedanmark burde nu være i fuld gang med at gennemføre den udfletningsløsning, de blev pålagt af Folketinget, men de trækker tiden ud i tavshed, og det er svært at få oplysninger fra deres embedsmænd.
Samtidig vælger Banedanmark systematisk at erstatte tusindvis af tog med togbusser, fordi de mangler et politisk incitament til at holde togtrafikken i gang, mens de vedligeholder banen eller anlægger nyt. For tyve år siden arbejdede man om natten eller på et lille sporafsnit ad gangen.
Enhedslisten vil have frem i lyset, hvilke planer DSB og Banedanmark har for fremtidens togtrafik og med den nye Femern-forbindelse. Vi er bekymrede for, at der allerede er store planer om at Sjælland kun skal have lokaltog.
Vi har brug for en vagthund inde på Christiansborg, der kan få rævekagerne frem i lyset, stille de kritiske spørgsmål og give et modspil til DSB og Banedanmark. Vi ønsker en bedre jernbane prioriteret politisk.
Ringsted er et vigtigt knudepunkt på Midtsjælland, en by i vækst og det naturlige sted at skifte for mange. Styrk Enhedslisten med din stemme, så garanterer vi, at det ikke kun bliver ved
(valg-)snakken. Ringsted skal ikke reduceres til en lokalstation på jernbanenettet. En styrket Enhedsliste er en stemme for en bedre jernbane på Midtsjælland.
Bjarne Nielsen
Enhedslisten Ringsted