Lyden af klapjagt

Ved Ringsted-Natten var Enhedslisten i kontakt med mange mennesker, der var interesseret i at høre om vores politik. Der var også en del, der gerne ville fortælle os om deres møde med det sociale system i Ringsted.

Og der var meget at tale om denne efterårsaften, der til trods for at den lå i den lunere ende, gav et knapt så varmt indblik i, hvordan Ringsted kommune behandler nogle grupper af borgere.

Adskillige gange aftenen igennem måtte vi fra borgere på sygedagpenge og kontanthjælp, at de bliver udsat for barske oplevelser i mødet med det kommunale system.

– Jeg må indrømme, at selv om det ikke er første gang vi bliver konfronteret med gysende eksempler på, hvordan Ringsted kommune møder sine borgere, så gør det stort indtryk at høre, at der er en himmelråbende forskel på, hvad borgerne fortæller og det image Ringsted – først og fremmest det politiske flertal i kommunen – prøver at give indtryk af, siger Henrik Kjær, der vikarierer i byråd og udvalg for Enhedslisten i september og oktober måned.

– Det er noget, vi er nødt til at kigge nærmere på i den kommende tid, slår Henrik Kjær fast. – Vi må sikre, at alle bliver mødt værdigt og respektfuldt. Der er desværre noget, der tyder på, at det ikke altid gør sig gældende for de borgere, der kommer i kontakt med Jobcentret og det sociale system iøvrigt.

– Jeg ved endnu ikke, hvad vi vil gøre, men lige nu er vi ved at finde ud af, hvordan mar tacklet lignende problemer i andre kommuner, slutter Henrik Kjær.