Ringsted på kollisionskurs med ytringsfrihed

– Klar kollisionskurs. Så enkelt er det, når Henrik Kjær beskriver ytringsfriheden for ansatte i Ringsted Kommune.

Udtalelsen falder efter det er blevet klart for Enhedslisten, at kommunens ledelse skal godkende, når ansatte deltager i offentlige politiske møder for f.eks. at fortælle om indholdet i et kommunalt projekt.

– Det strider både mod justitsministeriets vedledning på området og med ombudsmandens klokkeklare udmeldinger, siger Henrik Kjær, der er vikar for Enhedslisten i Ringsted Byråd.

Enhedslisten i Ringsted er blevet opmærksom på problemstillingen, da man var i gang med at arrangere et offentligt debatmøde.

– Til vores store forbløffelse kræver det dog godkendelse fra direktion og borgmester før en kommunalt ansat må fortælle på vores møde. Selv om man ikke havde noget at indvende i det aktuelle tilfælde, kan det kun ses som et ønske om at styre debatten. Det kan hverken borgmesteren eller direktionen blande sig i, fortsætter Henrik Kjær.

Reglerne på området er fuldstændig klare. Daværende justitsminister Søren Pind udsendte sidste år en tydelig vejledning, der slår fast, at der ikke må ske indskrænkninger i de offentligt ansattes ytringsfrihed. Også ombudsmanden er kommet med flere soleklare afgørelser.

– Vi fik tilladelsen denne gang. Måske fordi emnet ikke er kontroversielt. Men hvad nu, hvis det handler om lukning af skoler eller daginstitutioner, som borgmesteren eller direktionen kan komme i modvind på? Så er det jo ikke sikkert at tilladelsen ville blive givet, konstaterer Henrik Kjær.

– Jeg har på vegne af Enhedslisten i Ringsted krævet aktindsigt i sagen. Det er vigtigt at vi får alt frem i lyset. Enhedslisten har før foreslået, at byrådet laver en principbeslutning om ansattes ret til at ytre sig. Den er mere nødvendig end nogensinde.