Byrådsmedlem anmodet om orlov

Henrik Kjær vikarierer, hvis byrådet siger ja til anmodningen om orlov, i september og oktober måned for Jan Jakobsen i Ringsted byråd.

Enhedslistens byrådsmedlem i Ringsted, Jan Jakobsen, har anmodet Ringsted byråd om orlov i september og oktober. I stedet træder Henrik Kjær, der tidligere har vikarieret i byrådet for Jan Jakobsen, ind i byrådet i denne periode.

Jan Jakobsen har anmodet om orlov fra Ringsted Byråd og fagudvalg.

– Årsagen er opgaver i forbindelse med mit arbejde, som går over både hverdage og weekend’er. Det vil være ganske utilfredsstillende både for mig, for Enhedslistens vælgere og for det øvrige byråd, at jeg er indisponibel i en periode med intensive budgetforhandlinger, siger Jan Jakobsen.

Jan Jakobsen har, som i forbindelse med tidligere orlov i 2015, haft kontakt med de kandidater, der var opstillet for Enhedslisten ved valget i 2013. De tre først opstillede kandidater efter Jan Jakobsen har stadig ikke mulighed for at træde ind i byrådet. Det er blevet bekræftet over over for Ringsted kommune, at ingen kan. Først mulige kandidat på listen er Henrik Kjær.

Jan Jakobsen har anmodet om 2 måneders orlov fra Ringsted byråd.

Jan Jakobsen har på den baggrund anmodet om at Henrik Kjær træder i hans sted i september og oktober måned.

Formelt kan den endelige afgørelse om, hvorvidt Henrik Kjær kan træde i Jan Jakobsens sted, først træffes på byrådsmødet 11. september.

Jan Jakobsen er parat til at træde ind i byrådet igen 1. november og deltager både i byrådsmødet og i fagudvalgenes møder i november.

Jan Jakobsen fortsætter under sin orlov både med sine opgaver i Ringsted Handikapråd, hvor han er formand, valgt for Danske Handikaporganisationer, og med opgaverne både i DH-Ringsted og DH centralt.