Vi skal behandle vores medarbejdere ordentligt

Læserbrev sendt til Dagbladets Ringsted-redaktion:

Hvis vi skal have en velfungerende offentlig sektor, er det en forudsætning, at vi behandler vores medarbejdere ordentligt. Det tåbelige overgreb på lærerne og deres arbejdstid har gjort det langt sværere at skabe en god folkeskole, end det ellers ville have været. Derfor har vi nu brug for at der sikres lærerne en fornuftig arbejdstidsaftale, som alle kan leve med.  Og vi må forhindre, at de øvrige kommunale ansattes forhold forringes eller ødelægges af angreb på frokostpausen og andre rettigheder.

Enhedslisten har i folketinget stillet forslag om, at der afsættes 5 milliarder kroner ekstra til et lønløft til lavtlønsgrupperne og sikre ligeløn. Jeg synes, at kommunernes organisation (KL) skal medvirke til at løse disse udfordringer gennem konstruktive forhandlinger med de offentligt ansattes organisationer, fremfor at igen at styre direkte mod en ufrugtbat konfrontation.

Overenskomstforhandlingerne er alt for vigtige for mulighederne for at udvikle velfærden til, at vi kan overlade dem til nogle få forhandlere i KLs top eller Finansministeriet budgetbisser. Jeg vil derfor opfordre også alle andre kommunalbestyrelsesmedlemmer til også at blande sig i debatten om overenskomsterne. På den måde kan vi være med til at sikre et resultat, som er acceptabelt for de offentligt ansatte, så vi kan undgå en konflikt og sikre et godt udgangspunkt for at udvikle velfærden.

Henrik Kjær
Byrådsmedlem, Enhedslisten