Nej til offentlig støtte til koncerns biografprojekt

Enhedslisten i Ringsted er ikke tilhænger af, at Ringsted Kommune skal give 1,5 mio. kr. til en biograf, der drives af en biografkæde, som klarer sig godt. Det siger Henrik Kjær, der er gruppeformand for Enhedslisten i Ringsted byråd.

Tirsdag aften stemte Enhedslistens andet byrådsmedlem Jan Jakobsen da også imod bevillingen til Michael Obels koncern, da den blev behandlet i Kultur- og Fritidsudvalget. Det skete med begrundelsen, at Enhedslisten ikke ønsker at give penge til store virksomheder, der kan klare sig uden støtte.

– Enhedslisten er meget skeptisk overfor at skulle forære et privat firma, der i øvrigt klarer sig rigtig godt, 1,5 millioner af borgernes penge. Biograferne i Danmark klarer sig rigtig godt og tjener mange penge. I hvert fald de store kæder. Og Enhedslisten ser ingen grund til Ringsted Kommunes borgere skal bidrage til at gøre deres overskud endnu større, siger Henrik Kjær uddybende.

Enhedslisten har intet imod, at en større biografkæde som Obels etablerer sig i Ringsted, men mener ikke, at det ligger i kortene, at det er et projekt som det skitserede med 3-4 sale, som har brug for kommunal støtte.

– Det er rigtigt at Enhedslisten stemte for budgettet og dermed var med til at sætte pengene af til biografdrift i Ringsted. Men vi gjorde også opmærksom på, at vi ville en anden vej end blot at give penge til nogen, der har nok i forvejen. Vi ser hellere, at pengene bliver brugt til at styrke de folkelige fællesskaber, som det er lykkedes i blandt andet Sorø og Glumsø. Det vil Enhedslisten meget gerne støtte.

Sagen bliver behandlet i økonomiudvalget i januar og derefter på byrådsmødet 14. januar. Inden da vil Enhedslisten se nærmere på den ansøgning om støtte, der på dagen for udvalgsmødet også kom fra byens mangeårige biografejer, Steen Kristensen, Kino.