Enhedslisten vandt et mandat – men mistede stemmer!

Af Henrik Kjær, byrådsmedlem for Enhedslisten i Ringsted

Kommunalvalget er slut – stemmerne er talt – konstitueringen er overstået og det er på tide at gøre status.

Enhedslisten havde selvfølgelig håbet på et bedre valg. Vi ville gerne have undgået stemmemæssig tilbagegang. Men i betragtning af situationen er vi trods alt ganske tilfredse. Ikke kun fordi Enhedslisten gik et mandat frem i Ringsted byråd. Men fordi vi ved valget faktisk stod i vanskelig situation. Siden sidste kommunalvalg er der sket to ting, der havde stor indflydelse på Enhedslistens vælgermæssige tilslutning.

• Partiet Alternativet var dannet og taler på nogle strækninger til de samme vælgere som Enhedslisten. Det kan i Ringsted særlig ses ved afstemningsstederne i Jystrup og Haraldsted, hvor Enhedslisten længe vælgermæssigt har stået stærkt. Her gik Enhedslisten tilbage, mens Alternativet fik mange stemmer. Det var med til at sprede stemmerne, men Alternativets stemmer var også med til at sikre Enhedslistens andet mandat via valgsamarbejdet. På afstemningsstedet på Dagmarskolen, hvor det er en helt anden befolkningsmæssig sammensætning gik Enhedslisten faktisk frem – ikke så meget, men dog frem.
  • SF og Socialdemokratiet deltager ikke mere i en forhadt regering. Og en del vælgere, der i protest havde forladt disse partier ved sidste kommunalvalg er nok stille og roligt sivet tilbage. Politisk hukommelse er som bekendt ikke særlig lang, men det er fortsat værd at huske SF og socialdemokraterne stod bag førtidspensionsreformen, kontanthjælpsreformen, nyttejobs, sygedagpengereform. Alt sammen politik, der er stærkt fattigdomsskabende og ulighedsskabende. Og SF og Socialdemokratiet står tilsyneladende fortsat bag disse såkaldte reformer, al den stund at de ikke vil opsige disse forlig, som der jo kun er flertal for med deres stemmer. Den korte politiske hukommelse gør, at nogle tidligere Enhedsliste-stemmer nu er gået til især SF, men også til socialdemokraterne.

Så i lyset af disse forhold er vi ganske tilfredse med valgresultatet her i Ringsted. Og vi er også tilfredse med at et mandat vandrede henover midten, således at Ringsted byråd er blevet et lille nyk rødere end i sidste valgperiode.

Vi er selvfølgelig også ganske tilfredse med at Dansk Folkeparti gik tilbage. Vi satser på, at det er starten på en trend, der ved de næste valg sender DF endnu længere ned rent stemmemæssigt.

Konstitueringen

Konstitueringen er vi til gengæld ikke glade for. Men den havde vi heller ikke nogen indflydelse på. Vi mener ganske enkelt, den er udtryk for elendigt politisk håndværk. Ikke fra Borgmester Henrik Hvidestens side. Han fik sådan set det maksimale ud af det, på trods af at hans parti, Venstre, tabte to mandater og dermed tabte det absolutte flertal Venstre før valget havde sammen med Dansk Folkeparti, der jo også tabte et mandat. Næ, det elendige politiske håndværk står SF, de Radikale og især Socialdemokraterne for. En ting er, at SF og de Radikale løb fra en aftale om at orientere Enhedslisten (og Alternativet, hvis de var kommet ind) når man gik i gang med at forhandle. En relativ lille aftale, der jo næsten ingen politisk substans har, men som når man bryder den, mest viser noget om politikernes moral og tilgang til at overholde1 aftaler. En anden ting er, at Socialdemokraterne reelt sad med nøglen til en anden konstituering. Og der er her det eledige politiske håndværk især viser sig. Det ser ud som om at Socialdemokraterne er blottet for både strategiske og taktiske overvejelser og indsigt. Eller også er de blevet lammet af deres egen manglende succes og fremgang og derfor overså, at de sad med nøglen til en bedre politik i Ringsted byråd.

Situationen var jo den, at Henrik Hvidesten havde mistet sit flertal sammen med Dansk Folkeparti. De konservative sad med tre mandater, som ingen af forskellige årsager reelt ville samarbejde med, og som derfor ikke tæller med i denne sammenhæng. Socialdemokraterne kunne derfor have presset Henrik Hvidesten til at indgå en slags centrum-venstre konstituering, hvor Enhedslisten indgik. En sådan konstituering ville have haft et komfortabelt flertal på 15 ud af 21mandater bag sig, idet både SF og Radikale naturligvis ville have været tvunget til at gå med.

I stedet fik vi en slags centrum-højre konstituering, hvor Dansk Folkeparti, på trods af tilbage gang og tåbelig politik fortsat er lukket ind i varmen. En besynderlig politisk retning at fastholde kommunen i, når nu der var en chance for en justering.

Der er ikke andre ord for det end elendigt politisk håndværk. Hvis Socialdemokraterne sigter mod borgmesterposten efter næste valg, så skal der lyde en opfordring til dem, om ikke alene at begynde at samle på venner (gerne blandt dem som de mener skal give dem opbakning), men også at begynde at udvise blot et minimum af politisk og taktisk tænkning. Og det er denne konstituering på ingen måde udtryk for.

Med mindre da, der sigtes mod en forbrødring mellem Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne i tiden der kommer. Det håber vi i Enhedslisten så sandelig ikke – der er borgerlige og indvandrerfjendske partier nok.

1 Det skal dog her siges, at de Radikale blankt har indrømmet og undskyldt at de er løbet fra en aftale.