En rådden smag. Vil politikerne i Ringsted stå til ansvar?

Af Jan V. Jakobsen

Fredag kunne man læse online på Dagbladet, at kommunen nu skal gennem en undersøgelse med baggrund i anmeldelser gennem den såkaldte whistleblowerordning – dvs gennem anmeldelser fra medarbejdere. Det er godt, at det sker nu, men det burde være sket for lang tid siden. Ikke at jeg bebrejder medarbejderne, for det er en alvorlig sag at gribe til denne mulighed. Men politikerne vil næppe stå til ansvar. De vil hellere dyrke selvet og stille sig til skue med brede smil nu op til valget.

Men der har været andre muligheder. En dybere undersøgelse har Enhedslisten adskillige gange gjort sig til talsmand for – bl.a i 2019, hvor vi fremsatte et forslag med udgangspunkt i flere alvorlige sager. Vi blev mødt med det sædvanlige blæver om, at nu kørte alt som det skulle – og der ventede en langt lysere fremtid (det sagde de ihvertfald). Derefter nedstemte et enigt flertal imod Enhedslisten forslaget. Gad vide, om de gjorde det med god samvittighed – mon den er vækket helt endnu? Mon nogle er gået i flyverskjul? Mon vi nogensinde får det at vide? Kan de blive ved med de brede smil vi også ser i bybilledet? Værs’go og spørg!
Vi kan med en sådan aktuel sag se, at der ihvertfald er nogle byrådsmedlemmer, der må sidde med en rådden smag i munden. Det er dog meget værre for de tilsyneladende mange familier, der er ofre for, at økonomi sættes over lov i Ringsted – en føljeton, der efterhånden har varet mange år.