Dannebrog i byrådssalen – hvorfor nu det?

Enhedslisten stemte for, at Dannebrog gerne må hænge i byrådssalen på byrådsmødet mandag 10. september. Det har vakt en del forundring. Egentlig synes vi selv, at det er en temmelig lille sag, og derfor har vi heller ikke skrevet om den hverken på hjemmesiden eller på Facebook. For os er det langt vigtigere, at de kommende års budgetter ikke får endnu mere social slagside og at folkeskolen bliver den foretrukne skole.

Der er dog en del, der er forundrede over, at vi har gjort det modsatte af, hvad de fleste havde forventet af os. Derfor vil vi naturligvis også gerne “forklare os”.

Dannebrog er et symbol, der tilhører os alle. Der har desværre været en tendens til i de senere år at nogle  prøver at tage patent på dannebrog – og i øvrigt på det at være dansk. Det kan man ikke – vi synes faktisk at det er ret usmageligt når nogle forsøger at gøre det. Det at være dansk er en individuel følelse som ikke kan gøres op i hverken hudfarve, religion, håndtryk, forholdet til Dannebrog eller andet. Det er et flag, som hverken nationalt-konservative kræfter eller den danske højrefløj kan tage patent på… og vi må ikke lade dem slippe afsted med det.

Vi stemte altså for, selv om det kan give nogle problemer – for hvor skal det hænge? Foran borgmesterens talerstol, for at minde ham og os andre om at det er helheden vi skal søge at repræsentere? Eller i loftet for at minde os om, at Dannebrog angiveligt faldt ned fra himlen i Estland under et middelalderligt imperialistisk røvertogt i 1208 eller 1219 – alt efter hvilken myte man lige tror på.

Endeligt er Dannebrog overvejende rødt… og det kan vi jo godt lide.

Du kan se Henrik Kjærs indlæg fra byrådssalen ved at klikke her.